Ćwiczenia 15-minutowe

Ćwiczenia 15-minutowe to te, które można znaleźć na naszym profilu facebookowym lub kupić w formie talii kart. Poniżej można pobrać plik (25MB) zawierający prawie 100 ćwiczeń w formie pojedynczych grafik.

 > POBIERZ ĆWICZENIA <

Poniżej znajdują się wskazówki do odprawiania tych ćwiczeń oraz propozycja ułożenia osobistego programu rozwoju osobistego.

IMG_4457

Jak zacząć?

Masz już pewnie zbiór ćwiczeń przed sobą i nie wiesz jak do tego podejść. Pewnie już zauważyłeś/aś, że ćwiczenia pojawiają się w ośmiu kategoriach („Miłość Boga”, „Naśladowanie Jezusa”, „Modlitwa”, itd.). Ćwiczenia z każdej kategorii mają przypisany konkretny owoc, który przy ich pomocy chcemy osiągnąć. Kategorie i owoce rozpisane są nieco niżej. Zacznijmy więc!

1)      Zapoznaj się z poniższymi kategoriami i wybierz sobie jedną, w której chcesz się ćwiczyć przez cały najbliższy tydzień. Jeżeli nie wiesz od której zacząć, to generalnie proponuje taką kolejność: modlitwa, miłość siebie, miłość Boga, miłość drugiego, uporządkowanie uczuć, naśladowanie Jezusa, życiowa misja, rozeznawanie duchowe. Czyli: tydzień ćwiczeń modlitwy, potem tydzień miłości siebie, itd. Oczywiście można ćwiczenia z dowolnej kategorii powtarzać przez cały miesiąc! Nawet lepiej. Nie chodzi o to, żeby zrobić je raz, tylko powtarzać je i żyć nimi. Więcej na ten temat TU.

2)      Gdy wybierzesz kategorię przejrzyj wszystkie jej ćwiczenia i podziel je sobie na kolejne dni tygodnia, tak jak Ci pasuje. Zaplanuj od razu w które dni, o jakiej porze, w jakim miejscu i w jaki sposób będziesz ćwiczyć (już samo planowanie jest ćwiczeniem – poświęć na nie więcej czasu i zrób to porządnie).

3)      Zaplanowane? Dobrze. Teraz rzuć okiem na dział artykuły, w którym znajdziesz pomocne teksty, posegregowane według tych samych kategorii. W ciągu tygodnia ćwiczeń poczytuj sobie artykuły z tej samej kategorii. One nie odnoszą się wprost do ćwiczeń, ale pomagają zgłębić temat i lepiej rozwijać się w danej kategorii. Nie próbuj przeczytać wszystkich na raz! Czytaj je powoli, próbuj zrozumieć, odnieść do siebie. Szczególnie te fragmenty, które Cię poruszą – może warto je spisać/skopiować i zachować na przyszłość?

4)       W końcu do tego tygodnia ćwiczeń dołącz osobistą modlitwę, w której będziesz oddawać Bogu siebie i swoje ćwiczenia oraz prosić o owoc (owoce rozpisane poniżej). To może być osobista modlitwa poranna lub wieczorna, Msza święta na rozpoczęcie i zakończenie tygodnia, codzienna Msza święta, Różaniec, Koronka – cokolwiek.

4)      Zaczynajmy!

 

Kategorie ćwiczeń:

1)      – uporządkowanie uczuć – ćwiczenia, które pomogą Ci być bardziej świadomym swoich uczuć i tego, w jaki sposób one Tobą manipulują. Ćwiczenia pokażą Ci Twoje rany, zniewolenia i słabości.

2)      – miłość siebie – ćwiczenia, przez które będziesz patrzeć na siebie z większym dystansem i sympatią. Prowadzą do większej akceptacji siebie, dostrzeżenia swojej wartości;

3)      – miłość drugiego – ćwiczenia, przy pomocy których możesz uczyć się bardziej kochać swoich bliskich, z którymi mieszkasz na co dzień;

4)      – miłość Boga – ćwiczenia, które zbliżą Cię do Boga w Twoim życiu;

5)      – naśladowanie Jezusa – te ćwiczenia pomogą Ci poznać lepiej Jezusa (Jego gesty, słowa, uczucia), pokochać Go (czuć tak samo jak On, przywiązać się do Niego) i w końcu naśladować Jego sposób postępowania (w modlitwie, relacji z innymi, relacji wobec siebie samego);

6)      – modlitwa – ćwiczenia mają na celu pomóc Ci wchodzić głębiej w Twoją indywidualną modlitwę. Pomogą Ci się skupiać, odprężać się po dniu napięć, dystansować się do swoich przeżyć. Nauczysz się być wrażliwym na to, co się dzieje w Twoim wnętrzu;

7)      – rozeznawanie duchowe – ćwiczenia, przy pomocy których będziesz się uczyć rozeznawać pomiędzy ludzkimi uczuciami a natchnieniami Ducha;

8)      – życiowa misja – ćwiczenia, które pomogą Ci poznać samego siebie, zrozumieć co Cię ogranicza w życiu w pełni, uporządkować swoje życiowe cele, określić swoją misję, itd.

 

IMG_4360

 

Wskazówki do korzystania z ćwiczeń.

1)      Część ćwiczeń ma charakter modlitewny, dlatego przyda Ci się jakieś stałe miejsce modlitwy. To może być pobliski kościół lub kapliczka. Możesz również wygospodarować sobie cichy, wygodny i nastrojowy „modlitewny kącik” w swoim domu (obraz, ikona, świeczka lub lampka oliwna, Biblia, jakaś roślinka, kawałek dywanika, itp.). Ostatecznie może to być wygodne krzesło naprzeciw krzyża lub obrazu wiszącego na ścianie. Niech to będzie Twoje stałe miejsce modlitwy.

2)      Dobrze będzie znaleźć jakiegoś kierownika duchowego, z którym będziesz móc ustalić program odprawiania ćwiczeń i dzielić się swoimi przeżyciami. W razie problemów ze znalezieniem kierownika, możesz skorzystać z programu proponowanego poniżej, a swoimi przeżyciami możesz się dzielić z bliską i zaufaną osobą lub w grupie osób, z którymi razem przeżywacie owe ćwiczenia. Dobrze, żeby tym spotkaniom towarzyszyła modlitwa za siebie nawzajem.

3)      Koniecznie załóż sobie dziennik duchowy, w którym będziesz zapisywać wszystkie swoje przeżycia.

4)      Każde ćwiczenie modlitewne rozpocznij od wewnętrznego wyciszenia. Usiądź wygodnie, powierć się chwilę i znajdź dobrą pozycję. Zamknij oczy i posłuchaj swojego oddechu. Oddychaj swobodnie i naturalnie. Możesz odetchnąć kilka razy głębiej. Po kilku minutach rozpocznij ćwiczenie. Możesz je zacząć oraz zakończyć spontaniczną modlitwą, rozmawiając z Jezusem o tym, co ćwiczysz.

5)      Na ćwiczenia modlitewne przeznacz od 15 do 30 minut. Na pozostałe ćwiczenia nie da się ustalić ram czasowych, bo mają raczej charakter misji lub zadania.

6)      Zanim wykonasz ćwiczenie, usiądź i zastanów się dobrze o co w nim chodzi, jak najlepiej je wykonać, w jaki sposób przeżyć je jak najgłębiej. Jest takie niebezpieczeństwo, że można przejść przez ćwiczenia bardzo powierzchownie i w ogóle niczego w sobie nie dotknąć. Jeżeli masz problemy ze zrozumieniem tematu, poszukaj odpowiednich materiałów na naszej stronie.

7)      Tak samo po ćwiczeniu. Usiądź ze swoim dziennikiem i zapisz wyczerpującą odpowiedź na trzy pytania: 1. Co czułem podczas ćwiczenia? (wypisz wszystkie uczucia, samo dostrzeganie i nazywanie uczuć jest ćwiczeniem koniecznym dla wzrastania, poświęć na to dużo czasu, warto) 2. Co mi ono pokazało o mnie – jaki jestem? (opisz, jaki/a jesteś) 3. Co teraz powinienem robić dalej? (żeby być lepszym człowiekiem, nad czym konkretnie mogę popracować?) Można wykorzystać taki formularz.

8)      Podczas każdego ćwiczenia stosuj przede wszystkim następującą wskazówkę: Każde ćwiczenie składa się z kilku punktów. Rozpocznij pierwszy i nie spiesz się, wejdź w niego jak najgłębiej, wytęż się jak najbardziej i trwaj w nim tak długo, jak jesteś w stanie odkrywać coś nowego lub czerpać z tego inspirację, czy jakąś inną korzyść wewnętrzną.Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

9)      Ćwiczenia duchowe nie działają na zasadzie „enter” – zrobię i już wszystko działa. Owoc, którego oczekujesz, będzie się w Tobie rodził przez powtarzanie ćwiczeń, trwanie na modlitwie z dnia na dzień. Tak się zmienia serce. Dobrze będzie więc wracać do niektórych ćwiczeń co jakiś czas.

 

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIE – STUDIUM PRZYPADKU

 

2 przemyślenia nt. „Ćwiczenia 15-minutowe

  1. Chciałam się dowiedzieć, czy te karty do pobrania pokrywają się z tymi zamieszczonymi na facebooku? Tzn, czy na facebooku pojawiają się jeszcze inne karty niż te tutaj?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *