Jak korzystać z ćwiczeń udostępnianych na profilu „Polecam Ćwiczenia Duchowe”?

Drogi Ćwiczący,

dajemy Ci zestaw ćwiczeń, żebyś mógł, rozwijać się duchowo w swoim życiu codziennym. Możesz z nich korzystać w dowolny sposób, tak, żeby przynosiły Tobie jak największe owoce. Celem tych ćwiczeń jest stawanie się człowiekiem dojrzałym, kochającym i oddanym Panu Bogu. Mamy nadzieję, że ćwiczenia okażą się w tym
dla Ciebie pomocne. Zanim zaczniesz ćwiczyć, zapoznaj się z kilkoma wskazówkami oraz programem, które chcemy Ci zaproponować.

 

Wskazówki do korzystania z ćwiczeń.

1)      Część ćwiczeń ma charakter modlitewny, dlatego przyda Ci się jakieś stałe miejsce modlitwy. To może być pobliski kościół lub kapliczka. Możesz również wygospodarować sobie cichy, wygodny i nastrojowy „modlitewny kącik” w swoim domu (obraz, ikona, świeczka lub lampka oliwna, Biblia, jakaś roślinka, kawałek dywanika, itp.). Ostatecznie może to być wygodne krzesło naprzeciw krzyża lub obrazu wiszącego na ścianie. Niech to będzie Twoje stałe miejsce modlitwy.

2)      Dobrze będzie znaleźć jakiegoś kierownika duchowego, z którym będziesz móc ustalić program odprawiania ćwiczeń i dzielić się swoimi przeżyciami. W razie problemów ze znalezieniem kierownika, możesz skorzystać z programu proponowanego poniżej, a swoimi przeżyciami możesz się dzielić z bliską i zaufaną osobą lub w grupie osób, z którymi razem przeżywacie owe ćwiczenia. Dobrze, żeby tym spotkaniom towarzyszyła modlitwa za siebie nawzajem.

3)      Koniecznie załóż sobie dziennik duchowy, w którym będziesz zapisywać wszystkie swoje przeżycia.

4)      Każde ćwiczenie modlitewne rozpocznij od wewnętrznego wyciszenia. Usiądź wygodnie, powierć się chwilę i znajdź dobrą pozycję. Zamknij oczy i posłuchaj swojego oddechu. Oddychaj swobodnie i naturalnie. Możesz odetchnąć kilka razy głębiej. Po kilku minutach rozpocznij ćwiczenie. Możesz je zacząć oraz zakończyć spontaniczną modlitwą, rozmawiając z Jezusem o tym, co ćwiczysz.

5)      Na ćwiczenia modlitewne przeznacz od 15 do 30 minut. Na pozostałe ćwiczenia nie da się ustalić ram czasowych, bo mają raczej charakter misji lub zadania.

6)      Zanim wykonasz ćwiczenie, usiądź i zastanów się dobrze o co w nim chodzi, jak najlepiej je wykonać, w jaki sposób przeżyć je jak najgłębiej. Jest takie niebezpieczeństwo, że można przejść przez ćwiczenia bardzo powierzchownie i w ogóle niczego w sobie nie dotknąć. Jeżeli masz problemy ze zrozumieniem tematu, poszukaj odpowiednich materiałów na naszej stronie.

7)      Tak samo po ćwiczeniu. Usiądź ze swoim dziennikiem i zapisz wyczerpującą odpowiedź na trzy pytania: 1. Co czułem podczas ćwiczenia? (wypisz wszystkie uczucia, samo dostrzeganie i nazywanie uczuć jest ćwiczeniem koniecznym dla wzrastania, poświęć na to dużo czasu, warto) 2. Co mi ono pokazało o mnie – jaki jestem? (opisz, jaki/a jesteś) 3. Co teraz powinienem robić dalej? (żeby być lepszym człowiekiem, nad czym konkretnie mogę popracować?) Można wykorzystać taki formularz.

8)      Podczas każdego ćwiczenia stosuj przede wszystkim następującą wskazówkę: Każde ćwiczenie składa się z kilku punktów. Rozpocznij pierwszy i nie spiesz się, wejdź w niego jak najgłębiej, wytęż się jak najbardziej i trwaj w nim tak długo, jak jesteś w stanie odkrywać coś nowego lub czerpać z tego inspirację, czy jakąś inną korzyść wewnętrzną.Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

9)      Ćwiczenia duchowe nie działają na zasadzie „enter” – zrobię i już wszystko działa. Owoc, którego oczekujesz, będzie się w Tobie rodził przez powtarzanie ćwiczeń, trwanie na modlitwie z dnia na dzień. Tak się zmienia serce. Dobrze będzie więc wracać do niektórych ćwiczeń co jakiś czas.

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIE – STUDIUM PRZYPADKU

 

Propozycja programu ćwiczeń.

Jak pewnie zauważyłeś/aś, ćwiczenia pojawiają się w ośmiu kategoriach. Staramy się je wrzucać seriami co tydzień. Ćwiczenia z każdej kategorii mają przypisany konkretny owoc (czyli coś, co ma się we mnie zmienić – wypisane poniżej).

1)      Zapoznaj się z kategoriami i wybierz sobie jedną, w której chcesz się ćwiczyć przez cały tydzień.

2)      Podziel sobie ćwiczenia z tej kategorii na kolejne dni tygodnia, tak jak Ci pasuje. Zaplanuj od razu w które dni, o jakiej porze i w jaki sposób będziesz ćwiczyć.

3)      Do tego tygodnia ćwiczeń dołącz osobistą modlitwę, w której będziesz oddawać Bogu siebie i swoje ćwiczenia oraz prosić o owoc na każdy tydzień. To może być osobista modlitwa poranna lub wieczorna, Msza święta na rozpoczęcie i zakończenie tygodnia, codzienna Msza święta, Różaniec, Koronka – cokolwiek.

4)      Zaczynajmy!

Kategorie ćwiczeń:

1)      – uporządkowanie uczuć – ćwiczenia, które pomogą Ci być bardziej świadomym swoich uczuć i tego, w jaki sposób one Tobą manipulują. Ćwiczenia pokażą Ci Twoje rany, zniewolenia i słabości.

2)      – miłość siebie – ćwiczenia, przez które będziesz patrzeć na siebie z większym dystansem i sympatią. Prowadzą do większej akceptacji siebie, dostrzeżenia swojej wartości;

3)      – miłość drugiego – ćwiczenia, przy pomocy których możesz uczyć się bardziej kochać swoich bliskich, z którymi mieszkasz na co dzień;

4)      – miłość Boga – ćwiczenia, które zbliżą Cię do Boga w Twoim życiu;

5)      – naśladowanie Jezusa – te ćwiczenia pomogą Ci poznać lepiej Jezusa (Jego gesty, słowa, uczucia), pokochać Go (czuć tak samo jak On, przywiązać się do Niego) i w końcu naśladować Jego sposób postępowania (w modlitwie, relacji z innymi, relacji wobec siebie samego);

6)      – modlitwa – ćwiczenia mają na celu pomóc Ci wchodzić głębiej w Twoją indywidualną modlitwę. Pomogą Ci się skupiać, odprężać się po dniu napięć, dystansować się do swoich przeżyć. Nauczysz się być wrażliwym na to, co się dzieje w Twoim wnętrzu;

7)      – rozeznawanie duchowe – ćwiczenia, przy pomocy których będziesz się uczyć rozeznawać pomiędzy ludzkimi uczuciami a natchnieniami Ducha;

8)      – życiowa misja – ćwiczenia, które pomogą Ci poznać samego siebie, zrozumieć co Cię ogranicza w życiu w pełni, uporządkować swoje życiowe cele, określić swoją misję, itd.

10 thoughts on “Jak korzystać z ćwiczeń udostępnianych na profilu „Polecam Ćwiczenia Duchowe”?

  1. Czy istnieje możliwość, aby ćwiczenia na fb, przeznaczone na dany dzień, pojawiały się poprzedniego dnia wieczorem? Ułatwiłoby to zaplanowanie kolejnego dnia z uwzględnieniem wymogów ćwiczenia (np. spacer, modlitwa w kosciele…). Niestety nie zawsze mam możliwość zapoznania się z treścią ćwiczenia rano i mogę to zrobić dopiero ok. 17, co czasami utrudnia realizację zadania. Dziękuję za prowadzenie profilu na fb i tego blogu. Świetna inicjatywa!

    1. Świetna intuicja z planowaniem 😉 co myślisz o tym, żeby robić po prostu ćwiczenie z dziennym opóźnieniem? Nie ma żadnego pośpiechu ani zewnętrznego programu, planujesz jak Ci wygodniej. Czyli ćwiczenie z dziś zrób jutro, itd. Może tak być? Dzięki za uznanie i wsparcie 🙂

      1. Dziękuję za odpowiedź. Będę wykonywała ćwiczenia z jednodniowym opóźnieniem, chociaż czasem będzie problem z niektórymi niedzielnymi, dotyczącymi np. odpoczynku :-). Ale nikt nie obiecywał, że będzie łatwo :-).
        Pozdrawiam w Panu

  2. Jestem osoba niesłysząca od urodzenia dziecka… bardzo dobry pomysł, bardzo mi się podobałam, pierwszy raz czytałam na fb i coś ciekawego… wcześniej dla mnie coś brakowało… i spróbowałam tak jak napisałeś… później czekałam następnym nową notkę … oby jak najdalej jeszcze lepiej… Pozdrawiam 🙂

  3. Trochę nie mogę się zorientować… gdzieś te ćwiczenia są pogrupowane w kategorie i dostępne na blogu, czy po prostu trzeba sobie je dobierać z fb wg tej kategorii z której ćwiczenia chcę odprawiać? Jeśli to pierwsze – to nie mogę znaleźć tych kategorii i ćwiczeń…

  4. Dzięki za te wskazówki! Faktycznie b. pomocne. Mam tylko małe pytanie, a może i sugestię: czy nie dałoby się uporządkować dotychczas udostępnionych ćwiczeń wg kategorii? Tzn chcąc wrócić do poprzednich trzeba przeglądać wstecz całą stronę na FB. A tak można by otworzyć konkretny album – np „Uporządkowanie uczuć” i mieć po kolei wszystkie ćwiczenia na dany tydzień. A może tu, na blogu, pojawiłaby się zakładka z wersją tekstową kolejnych ćwiczeń? To już w ogóle byłoby super 🙂 Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *